1 av 4 osloelever velger fag- og yrkesopplæring på videregående.

Vellykket samarbeid innen helsefag

Cathinka Guldberg-senteret Lovisenberg mottok i 2012 Oslo kommunes fagopplæringspris for sin innsats for å etablere helsearbeiderfaget etter Kunnskapsløftet, og som en foregangsbedrift i arbeidet med å etablere læreplasser i sykehusene.

 

Fakta:

  • Helsearbeiderfaget er et 4-årig utdanningsløp med 2 år i skole og 2 år i lærebedrift. Utdanningsløpet avsluttes med en fagprøve.
  • Oslo tilbyr fra skoleåret 2013–2014 også TAF-Helse, som er en helt ny 4-årig utdanning. TAF-Helse fører fram til både fagbrev og studiekompetanse med full fordypning i realfagene.
  • Oslo kommunes fagopplæringspris deles ut til en opplæringsbedrift som har utmerket seg med god opplæring av lærlinger og/eller lærekandidater. Kandidater til prisen kan være lærebedrifter, opplæringskontorer og opplæringsringer i Oslo, som driver systematisk opplæring av lærlinger og/eller lærekandidater.

 

Charlyn Hjerten (35) og Cecilie Nilsen (18) er begge 1. års lærlinger ved senteret. Begge har vært fast bestemt på at de skulle jobbe i helsevesenet helt siden de var små, og planen er å jobbe på et sykehus.

–Jeg leste på nettet om Cathinka Guldberg-senteret, og synes samarbeidet mellom sykehjem og sykehus virket veldig spennende, sier Charlyn Hjerten.

– Jeg har jobbet i kommunen før, og hadde et ønske om å kunne jobbe på sykehus. Det er mange nye og spennende ting ved et sykehus, som jeg gleder meg til å jobbe med.

Attraktiv lærebedrift

Cathinka Guldberg-senteret Lovisenberg har i dag seks lærlinger. De tilbringer det første året av læretiden på sykehjemmet og det andre året på Lovisenberg Diakonale Sykehus.

– Jeg synes tilbudet om å jobbe et helt år på sykehus er veldig bra, sier Cecilie Nilsen.

Wiviann Teige, leder for samhandling og kvalitetsutvikling ved senteret, tiltrekker seg flinke lærlinger:

– Samarbeidet med sykehuset gjør det nok enklere for oss å rekruttere lærlinger, og bidrar til at vi er en attraktiv lærebedrift.

Med ordføreren som fadder

Ina Ellegård, veileder og instruktør, var den første lærlingen som tok fagbrev i helsearbeiderfaget etter Kunnskapsløftet ved Cathinka Guldberg-senteret. Hun hadde selveste Oslo-ordfører Fabian Stang som fadder det første året som lærling.

– Han var på besøk her ved flere anledninger, noe både jeg og pasientene satte stor pris på. Det var også han jeg mottok mitt fagbrev av, sier Ina Ellegård.

Wiviann Teige legger vekt på at lærlingene skal ha god progresjon gjennom hele læretiden.

– De skal planlegge og utføre arbeidsoppgaver på egenhånd, men skal alltid ha en instruktør som de kan spørre når de lurer på noe, fremholder Teige.

Tett oppfølging av veiledere

Flere av instruktørene har gått på kurs for å lære veiledning av lærlinger. Ina Ellegård er én av instruktørene på sin avdeling. Teige ser absolutt nytten av veiledere som selv har vært lærling i faget, og de to samarbeider tett om opplæringen. Instruktørene har den daglige dialogen med og oppfølgingen av lærlingene. Også Teige har møter med lærlingene én gang i uken, der de går gjennom de ulike temaene i læreplanen og den interne opplæringsplanen. Hun har også jevnlig samtaler med instruktør og lærling i fellesskap.

Prosjekt til fordypning

Cathinka Guldberg-senteret tar også inn mange flinke elever i prosjekt til fordypning (PTF).

– Dette er en god mulighet for elevene til å vise sin interesse og motivasjon for å bli helsefagarbeider, samtidig som vi får vi vist frem lærebedriften vår og hva vi kan tilby fremtidige lærlinger, sier Teige.

– PTF er en mulig rekrutteringskanal for lærlinger, og noen lærlinger, som for eksempel Ina, ansettes hos oss etter de har tatt fagbrevet. Elevene vi tar inn som lærlinger må være motiverte, lærevillige og ha et ønske om å bli helsefagarbeider, fremholder Teige.

Lærlingene er også innom dagsenteret, og det er et ønske om at de også skal være innom Lovisenberg Omsorg+. Dette er et nytt botilbud for eldre over 67 år med behov for tilrettelagt bolig, som blir tatt i bruk i disse dager.

Hektisk og meningsfull hverdag

Det har vært et hektisk første halvår for de to lærlingene Hjerten og Nilsen, men de synes de har lært veldig mye på den korte tiden.

–Tiden går fort, og man er sliten etter jobb, men det er godt å tenke på dem man har hjulpet i løpet av dagen, sier Hjerten.

–Det er tøft yrke, men samtidig veldig meningsfullt, legger Nilsen til.

Jentene råder alle som har lyst til å bli helsefagarbeidere til å stå på, og presse seg selv den siste tiden i skolen. Mange er skoleleie, men det gjelder å holde motivasjonen oppe, slik at man kommer ut av skolen med et godt resultat og blir attraktive for lærebedriftene.

Fakta: Mål og tiltak i videregående skole

Målsettinger for videregående skole:


  • Flere elever fullfører og består
  • Bedre læringsresultater
  • Økt kvalitet i undervisningen
  • Mindre fravær
  • Bedre arbeids- og læringsmiljø
  • Vurdering for læring

Tiltak mot frafall i videregående skole:


  • Kartlegging av alle elevers grunnleggende ferdigheter første skoleuke
  • Organisering av undervisningen basert på kartleggingsresultater
  • Systematisk samarbeid skole–hjem
  • Leksehjelp
  • Yrkesretting av fellesfagene
  • Alternative læringsarenaer, f.eks. utplassering i bedrift
  • Ambisiøse og realistiske mål for alle ansatte
  • Tydelige rutiner for fraværsoppfølging
  • Kontinuerlig resultatoppfølging av hver enkelt elev
  • Samarbeid om overgangen mellom grunnskole og videregående skole
  • Forsterking av rådgivertjenesten, blant annet med minoritetsrådgivere og karriereveiledere
  • Intensiverte og komprimerte løp i matematikk
  • Eksamenskurs i matematikk og naturfag på Sommerskolen