Kunnskapsløft for alle

Det er seks år siden reformen Kunnskapsløftet ble iverksatt. Alle osloskolene har arbeidet grundig med å realisere reformen. Skolens innhold og elevenes læring har hatt første prioritet. Reformen innebærer økt vekt på grunnleggende ferdigheter, som skal trenes i alle fag. Alle lærere er leselærere! Dette må vi nok arbeide enda mer med; men oslolærerne er på god vei.

Opplæringsloven beskriver vårt ansvar for at den enkelte elev skal ha utbytte av opplæringen og noe å strekke seg etter. Kunnskapsløftet presiserer oppdraget. Alle skal lære mer, sier vi i Osloskolen; det gjelder både elever, lærlinger og ansatte.

Vi vet at læring og mestring betyr trivsel og motivasjon; derfor er det så viktig at alle løftes gjennom arbeidet med å forbedre skolen og opplæringen for elevene. Det gjelder så vel de ferskeste lærerne som lærere med lang erfaring, skolelederne og andre ansatte. Bare i 2012 fullførte oslolærere videreutdanning tilsvarende 7820 studiepoeng. I tillegg kommer etterutdanningskurs av kortere varighet.

Årsmeldingen for 2012 beviser at reformen har satt spor i Osloskolen. På Trasop skole møter vi kunnskapshelter; hvorfor snakker vi bare om idrettshelter, spør de. "Alle på skolen eier læreplanen" beskrives som en viktig årsak til at de lykkes godt med mye. Andre skoler forteller om sin skolehverdag, som gir læring og mening; vi hører om varierte metoder for å stimulere til bedre lese-, skrive- og regneferdigheter, som på Høybråten skole, eller akkurat det ene tiltaket som gir den rette læringseffekten, som på Brannfjell. For noen av elevene våre, som på Rommen, er skolen et viktig sted å være og å lære – også på fritiden. På Elvebakken møtes elever til dugnad i norskfaget; trivsel, innsats og bedre læring er resultatet.

Osloskolens utfordringer er mange, men vi mister aldri mål og hensikt av syne. Vi ser fremover. Stadig flere av våre elever vil lykkes enda bedre fordi vi satser entydig og målrettet på kunnskap og læring i inkluderende skoler med dyktige lærere og ledere.


Astrid Søgnen
direktør